Thursday, April 28, 2011

candiru

Candiru atau disebut juga canero merupakan jenis ikan air tawar yang sekeluarga dengan ikan lele. Ikan ini dapat dijumpai di sungai amazon dan sungai Oranoco, ikan ini dikenali sebagai ikan yang paling ditakuti oleh penduduk tempatan, ikan ini lebih di takuti daripada ikan piranha.


Ikan ini hanya dapat berkembang sampai seukuran 1 sampai 2 inci dan lebar 4 sampai 6 milimeter, memiliki bentuk seperti seekor belut dan hampir lutsinar, membuatnya hampir mustahil untuk dilihat di dalam air. Ikan yang cepat, perenang yang laju, lembut dan licin, dengan gigi yang tajam.
Ikan candiru merupakan parasit, modus operandinya sangatlah simple dan kejam

Ikan ini ditakuti karena ia tertarik pada air seni atau darah,Sehingga ikan candiru disebut sebagai ikan vampire dari Brazil. Dan bila seseorang berenang dalam keadaan telanjang ia akan masuk ke celah vagina, atau bahkan bila ikannya kecil ke lubang penis – dan mungkin ke dalam urethra). Bila ini terjadi ikan candirú sangat sulit diambil kembali kecuali melalui operation. Lebih menakutkan lagi, infeksi menyebabkan shock dan mangsa akan mati sebelum candiru dapat dikeluarkan.

p/s: jgn mandi sungai dlm keadaan yg xbermoral...hahaha

sumber : klik sini

2 comments: